۱۳۹۲ دی ۱۲, پنجشنبه

قوانین همزیستی در کنار یکدیگر

این گروه یک جامعه‌ی مجازی است که هر شخص با داشتن آزادی‌های فردی باید در چهارچوب قوانین آن فعالیت کند. با عضویت در این فضا متعهد می‌شوید که به مرام‌نامه‌ی آن پایبند باشید. مجموعه قوانین دیگری نیز هستند که با تفصیل بیشتری شرایط فعالیت شما در آن را شکل می‌دهند. این فضا بر پایه‌ی اعتماد به شما امکانات مشخصی را در اختیار شما قرار داده است. با رفتار مسوولانه‌ی خود به جمع صدها کاربر قانون‌مدار آن بپوندید و از این امکانات لذت ببرید.

نکته صفر: بدلیل افزایش مطالب نقد.تولید محتوا و افزایش پست های ارزشمند و جلوگیری از پست های تکراری و زرد و ... غیره سهمیه هر کاربر روزانه 1 الی 2 پست تعیین می شود. هدف از انجام اینکار رفع ازدحام مطالب و افزایش حساسیت کاربر به پست ارسالی اش می باشد تا بر همین اصل هر کاربری در نهایت سلیقه و تمرکز سهمیه خود را استفاده نماید.


نکته یک : هر چیزی که دراین گروه دیدید الزاما به مذاق شما خوشایند نخواهد بود. ممکن است افراد دیگر نظری مخالف نظر شما داشته باشند، ممکن است از چیزهایی لذت ببرند که شما لذت نمی‌برید و یا ممکن است علاقه‌هایی داشته باشند که شما دوست ندارید. اگر کار دیگران به نظر شما شرایط استفاده ازاینجا را نقض می‌کند، به ما گزارش دهید. در غیر این صورت، سری تکان دهید، صفحه را ببندید و وقت و اعصاب‌تان را برای چیزی که دوست ندارید هدر ندهید. به عوض خوشحال باشید که دراین گروه برای (تقریبا) هر نوع سلیقه‌ای محتوا هست.

نکته دوم : روح این گروه بر پایه‌ی آزادی و دمکراسی است. هر کس می‌تواند در چارچوب قوانین، نظر خود را در مورد هر مطلب اعلام کند، رأی بدهد و پست های خود را به رأی و نظر دیگران بگذارد.

نکته سوم : عنوان و خلاصه هر پست باید به زبان فارسی باشد اما محتوای سایت لینک داده شده میتواند زبانی غیر از فارسی داشته باشد.

نکته چهارم :  این گروه به هیچ وجه تهدید، زورگویی، نقض حریم شخصی و پست کردن اطلاعات شخصی دیگران را تحمل نخواهد کرد.این گروه به هیچ وجه از پخش تهمت، دروغ، توهین، نقض حریم شخصی دیگران، تهدید، زورگویی و نژادپرستی حمایت نمی‌کند.این قوانین برای راحتی شما وضع شده‌اند. پس لطفا به ‌آن‌ها پایبند باشید، با جان و دل آن‌ها را پذیرا باشید و دنبال روشی برای دور زدن آن‌ها نگردید. نقض این قوانین می‌تواند باعث پایان دسترسی شما برای همیشه شود.

نکته پنجم :  ادب جمعی و روابط بین‌کاربری: توهین، تهدید، ایراد اتهام، دشنام، گزندگویی و نقض حریم خصوصی

لطفا توجه داشته باشید هدف از این دسته قوانین ایجاد جو پاک و منزه و غیرطبیعی و بسیار دور از جامعه واقعی نیست. این گروه از شما نمی‌خواهد که خود را سانسور کنید. این دسته از قوانین تنها برای تعمیق دو اصل مهم بنا شده‌اند:
اصل اول: جلوگیری از گسترش گفتار نفرت‌برانگیزاننده است که باعث ایجاد پیش‌داوری، تحقیر یا نفرت نسبت به گرو‌ه‌های انسانی مختلف شود.
اصل دوم: ایجاد فضایی امن و بدون مخاطره برای کاربران مختلف تا بتوانند با آرامش در بحث‌ها شرکت کنند.

گفتار نفرت‌برانگیزاننده : (Hate speech)
گفتار نفرت بر ‌انگیزاننده به هرگونه نوشته، گفتار، رفتار یا تصویری اطلاق می‌شود که با توهین یا تمسخر جنسیت، زبان، لهجه، تمایلات جنسی یا هویت جنسی گروه‌های انسانی موجب ایجاد نفرت علیه این گروه‌ها می‌شوند. سخن نفرت‌بر‌انگیزاننده افراد گروه‌های انسانی را در معرض تحقیر، پیش‌داوری یا خشونت قرار می‌دهد و باعث بروز احساس حقارت یا ارعاب و ترس و تهدید بین آنها می‌شود.

یک مطلب در صورتی نفرت‌بر‌انگیزاننده تلقی می‌شود که هر سه شرط زیر را داشته باشد:
الف-این گفتار حاوی توهین به یک انسان است. یک عقیده یا یک باور هر چند تلخ و گزنده شامل این تعریف نمی‌شود.
ب-  توهین مزبور جنسیت، نژاد، زبان، لهجه، تمایلات جنسی، هویت جنسی یا هر صفت دیگر انسانی را مورد هدف قرار دهد که انسان‌ها در انتخاب آنها دخیل نیستند یا دخالت کمی دارند.
ج-  این سخن موجب ایجاد ترس و تحقیر در یک انسان می‌شود.

توهین جنسیتی شامل مطالبی است که با توهین و تمسخر و یا قضاوت در مورد افراد به سبب جنسیت آنها قصد تحقیر افراد انسانی را داشته باشند.
بنا بر اصل آزادی بیان، مطالب حاوی نقد و حتی نقد تند و صریح و حتی به تعبیری توهین‌آمیز عقاید و نظریات حذف نخواهند شد. بنابراین اگر مطلبی به زعم معتقدین به یک ایده توهین‌آمیز تلقی شود تا زمانی که این مطلب هر چهار شرط «گفتار نفرت بر ‌انگیز» را نداشته باشد حذف نخواهد شد. برای احترام به آزادی بیان سعی کنیم که تحمل خود و افراد پیرامون خود را نسبت به مطالب نامطلوب بالا ببریم.
توهین:
توهین گفتاری است که باعث تحقیر و آزار روانی شنونده شود و به واسطه آن فرد احساس کند که مورد حمله قرار گرفته و رنجیده شود.
مانند یک جامعه واقعی نمی‌توان از همه افراد انتظار داشت که با ما محترمانه برخورد کنند. قبل از شرکت در بحث‌های اجتماعی باید سطح حساسیت‌های خود را کاهش دهیم و آماده باشیم که فردی که با او مشغول گفتگو هستیم امکان دارد با شخصی کردن بحث و توهین جلوی بحث منطقی را بگیرد. لذا از شما می‌خواهیم در مورد توهین‌های ساده کمی متحمل باشید. اگر توهین بیشتر از حد معمول و یا همراه با دشنام و فحاشی یا استفاده از عبارات و کلمات رکیک باشد ادمین ها با آن برخورد خواهند کرد.عبارات یا کلماتی رکیک محسوب می‌شوند که اغلب افراد معمول جامعه از به کار بردن آنها در محیط کار یا خانواده خودداری می‌کنند.
گزندگویی (trolling):
 گزندگو یا ترولر افرادی هستند که با بیان مطالب محرک و عصبی‌کننده سعی در منحرف کردن مسیر بحث و جلب توجه افراد به خود را دارند. گزندگوها معمولا در هنگام بحث، بدون توجه به روند منطقی گفتگو با درج مطالب تحریک‌آمیز سعی در عصبی کردن کاربران می‌کنند. گزندگو ممکن است در ظاهر حتی بسیار مودب و متین به نظر آید. او سعی می‌کند از به کار بردن کلمات رکیک خودداری کند اما با این وجود با بیان سخنان خلاف واقع، بی‌ربط و تحریک عواطف مخاطبین آنها را عصبی کند.
توصیه به تمام کاربران این است که به گزندگوها بی‌اعتنا باشند و بدانند که عصبانیت آنها باعث شادی گزندگو می‌شود.تا جای ممکن از بحث با آنها بپرهیزید زیرا بحث منطقی با گزندگو بی‌نتیجه است چرا که او به دنبال قانع کردن نیست و تنها قصد عصبانی کردن کاربران را دارد.
از آنجا که حکم بر گزندگویی یک کاربر کاری بسیار دشوار است، گروه ترجیح می‌دهد در این موارد دخالت نکند و تنها از کاربران می‌خواهد با بالابردن قدرت تحمل و حفظ آرامش و بی‌توجهی کامل با این افراد برخورد کنند. اما از سوی دیگر حضور این افراد باعث بر هم خوردن نظم و ایجاد جو دلسردی و عدم اطیمنان در محیط گفتگو می‌شود و چه بسا که این افراد با «بند» کردن مداوم به یک فرد احساس امنیت کاربران را خدشه‌دار کنند. در این موارد از شما می‌خواهیم به ادمین ها اطلاع دهید.
تهدید و ارعاب :
کاربران گروه به هیچ‌وجه نباید مورد تهدید قرار بگیرند و باید اجازه داشته باشند به راحتی عقاید و نظرات خود را بیان کنند. تهدید کاربران می‌تواند شامل تهدید به افشای هویت آنها یا تهدید به آسیب رساندن به آنها باشد. این گروه در مورد هر گونه نظر یا لینک حاوی مطالب تهدیدآمیز به کاربران با شدت برخورد می‌کند.

نکته ششم : قوانین نگارش

کاربران ایرانی حساسیت زیادی نسبت به حفظ و بزرگداشت زبان و ادب پارسی دارند. همچنین تعداد زیادی از افراد روزانه پست هارا مطالعه می‌کنند.بنابراین دقت در نگارش صحیح فارسی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. زبان پارسی زبان ملی و ارتباطی تمام ایرانیان از هر گروه و هر قومیت است بنابراین نگارش درست این زبان جزوی از پاسداشت فرهنگ همگانی ماست.
1. غلط املایی بخصوص غلط املایی عامدانه: در مواردی که کاربران دیگر تذکر می‌دهند غلط املایی را تصحیح کنید. اصرار بر نگرش غلط موجب مسدود شدن حساب کاربری خواهد شد. ملاک املای درست یکی از لغت‌نامه‌های دهخدا، معین یا عمید یا نسخه اینترنتی آنها می‌باشد.

2. هر چند سبک‌های مختلف نگارش فارسی در بین نویسندگان رایج است اما جهت هماهنگی بین کاربران و داشتن قانون ثابت، معیار رسم‌الخط در این گروه ، مصوبات فرهنگستان ادب فارسی خواهد بود


نکته هفتم :

1: پرداختن به مباحثی که حول یک شخصیت یا واقعه تاریخی صورت پذیرد و باعث بر هم زدن اتحاد و انسجام اقوام ایرانی شود، به تشخیص مستقیم ادمین های برای سلامت گروه و دوری جُستن از حاشیه، از برگه زدوده خواهد شد. دانستن وقایع تاریخی مهم است و بحدش هم قابل ارائه، تا جایی که به پیکره و بدنه ایرانی و اقوام ایرانی ضربه نزند...
2: هم وندان عزیز بصورت پستهای جداگانه ناراحتی های و بغضها و تصفیه حساب شخصی را در صفحه عمومی گروه مطرح نکنند که این خود استرس و ناراحتی و حاشیه برای همه هموندان گروه را به دنبال دارد.
3:تمامی کامنت ها و دیدگاها و پستهایی که به زبان غیر پارسی (بدون برگردان پارسی)باشند پاک خواهند شد.
4:در اجرای قانون تفاوتی میان هموندان از هیچ تیره و باوری وجود ندارد و در صورت درج مطالب بدون منبع و رفرنس و حاشیه ساز که از دید علمی ، فرهنگی ،تاریخی و اجتماعی که توجیه مستند و علمی نداشته باشند، از برگه حذف خواهند شد.

مطالب خشونت‌آمیز یا تشویق به خرابکاری:
مطالب خشونت آمیز یا تشویق به خرابکاری شامل موارد زیر می‌شود: 1. هر گونه مطلبی که باعث تحریک افراد به خشونت‌ورزی شود 2. کلیه مطالبی که افراد را ترغیب به دست زدن به رفتارهای خطرناکی کند که امکان آسیب جانی یا مرگ داشته باشند. مثل آموزش روش تهیه بمب یا هر آموزش تروریستی. یا ترغیب رانندگی خطرناک. 3. کلیه مطالب و تصاویری که تنها به منظور شوکه کردن مخاطب تهیه شده‌اند و حاوی مطالب به شدت دلخراشی باشند که در حالت عادی از خبرگزاری‌ها پخش نمی‌شود. مانند تصاویر سلاخ‌خانه‌ها 4. این بند شامل تصاویری که به منظور توجه دادن اذهان عمومی به نقض حقوق بشر در کشورهای جهان تهیه شده‌اند نمی‌شود. لینک‌ با محتوای اذیت و آزار حیوانات

پورنوگرافی یا کودک‌آزاری:
1. مطالب شهوانگاری (پورنوگرافی) که تنها به منظور برانگیختگی جنسی تهیه می‌شوند و دارای بار آموزشی یا هنری نیستند. لینک‌های دارای محتوای جنسی در قالب مطالب آموزشی، علمی یا هنری پورن محسوب نمی‌شوند. همچنین ارسال مطالب یا تصاویری که در یک حرکت‌ اجتماعی یا اعتراضی تهیه‌ می‌شوند آزاد می‌باشد. 2. هر گونه مطلب با محتوای کودک‌آزاری. به علت حساسیت قوانین اینترنت و افکار عمومی جهان نسبت به مطالب با محتوای کودک‌آزاری یا سواستفاده از کودکان هر گونه مطلب اعم از نوشته، عکس یا فیلم که در آنها گمان سواستفاده یا آزار کودکان وجود داشته باشد حذف خواهد شد. حتی اگر این مطالب توسط اولیا این کودکان تهیه شده باشد.

اسپم :
اسپم در بخش نظرات عبارت است از درج مکرر یک جمله یا جملات مشابه و تکراری در بخش نظرات لینک‌های مختلف. این جملات معمولا به موضوع بحث بی‌ربط بوده و باعث انحراف جریان گفتگو می‌شوند. به این جهت گروه این نظرات را حذف خواهد کرد. پینگلیش‌نویسی در بخش نظرات از موارد اسپم محسوب می‌شود. بخش نظرات برای درج نظر کاربران در مورد موضوع تعبیه شده است. بخش نظرات بورد تبلیغاتی احزاب و گروه‌ها نیست. درج شعارهای گروهی و حزبی در بخش نظرات بخصوص اگر به طور مکرر صورت بگیرد اسپم محسوب می‌شود.










۱ نظر:

  1. با درود بر شما ................. هر مملکتی اصول مسلمی دارد که درباره ان بحث که هیچ . چانه زنی هم نمی کنند . یکی از این اصول مسلم تمامیت ارضی ان کشور است . دوم زبان رسمی ان سرزمین تا جایی که شما می بینید کشور باصطلاح دموکرات لبریز از دموکراسی ( امریکا) بخاطر هجوم اسپانیش زبانها . پس از چند صد سال قانونی را گذراند که زبان کشور در همه سطوح انگلیسی است . و پر واضح ما که دموکراسیمان هزاران درجه بالاتر است باید 50 تا زبان رسمی داشته باشیم ! سه هویت و تاریخ سرزمینمان که تحت هیچ عنوانی نباید جعل و تحریف شود چه رسد که کسانی بنام ....... حالا هر چیزی ! بخواهند توی سرمان بکوبند که شما ملتی چنین و چنان بودید و هستید . به اندازه بیش از حد دروغ و تحریف شده و احتیاجی به تکرار نیست بلکه باید ان سرافرازی ملی را در ایرانی زنده کرد تا خود را باور کند و بتواند سراپا بایستد و در هجوم تبلیغات محو نشود. . دیگر ار نشانه های چند هزار ساله ما شیر و خورشید است که امید دارم شما بر سر میثاقتان بمانید و همچنان این رایت را سراپا نگه دارید . و اخر ضمن سپاس اضافه کنم که پس از شصت و اندی سال زندگی در جاهای مختلف دنیا نشانی از دموکراسی و دیگر کلمات دهان پر کن مثل حقوق بشر . ازادی و استقلال ندیدم !! پاینده و سرفراز باشید شهین حسینی

    پاسخحذف